بسم الله الرحمن الرحيم

بسم الله الرحمن الرحيم

salam

Wednesday, May 4, 2011

Mukmin Ajaib

Bismillahi walhamdulillah. All praises to Allah, The Most Gracious and Most Merciful.

Hidup ini ibarat roda, terkadang di atas terkadang di bawah. Mendapat sesuatu nikmat lazimnya disyukuri, namun musibah juga seharusnya diredhai. Sudah menjadi lumrah kehidupan kita kan melalui saat-saat senang dan susah,tinggal saja cara untuk kita mengendalikan keadaan tersebut. Ingin mencontohi dan menjadi di kalangan yang beriman dalam segala tindak-tanduknya. Sungguh beruntung dan ajaib jika menjadi orang beriman. Sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

" Sungguh ajaib dlm urusan orang mukmin.Sesungguhnya setiap urusan baginya ada kebaikan dan perkara ini tidak berlaku melainkan kepada orang mukmin. Sekiranya dia diberikan sesuatu yg menggembirakan lalu dia bersyukur, dan sekiranya apabila dia ditimpa kesusahan lalu dia bersabar. Maka kebaikan baginya" (Riwayat Muslim)
Kita selalu mengharapkan yang indah belaka. Siapa tak mahu pada kesenangan dan ketenangan hidup, kejayaan besar , kedudukan atau pangkat yang tinggi? Mungkin ada manusia yang mengecapi semua itu, namun adakah semua itu datang bergolek? Sesekali tidak kerana semuanya memerlukan usaha dan kerja keras. Jadi harapan dan impian yang ingin digapai perlu lah seiring dengan tindakan yang betul berlandaskan syariat. Andai di tengah jalan kita terjatuh maka bersangka baiklah pada Allah. Bergerak naik dengan secepatnya, bukan dengan memanjangkan kesedihan. Itu lah sebuah harapan. Jangan biarkan harapan itu menjadi angan-angan. Sebuah angan-angan yang hanya bermain di minda namun takkan pernah kesampaian hajat dan pengakhirannya.

Oleh itu, jadikanlah segala yang susah atau kegagalan hari ini pemangkin buat kejayaan yang akan datang. Segala yang datang dan pergi dalam hidup kita adalah hak milik Allah yang Esa.

" Allah menghapuskan apa yang dikehendakiNya dan menetapkan apa yang dikehendakiNya dan di sisi Allah ada umm al-kitab(loh mahfuz)" (Surah Ar-Ra'd :39)

Antara harapan dan angan-angan, antara cita-cita dan cinta, antara fantasi dan realiti.

1 comment:

MutiaraLautBiru said...

antara rumahtangga dan keluarga? pilih lah keduanya..
antara tanggunjawab dan cinta? seimbangkan keduanya..
antara amanah dan larangan? perjelaskan bezanya..
antara dunia dan akhirat? bijaklah menguruskannya..
antara sahabat dan teman? tegur menegur dan ingat memperingat tanggungjawab bersama...
antara nrnag dan sfsbz? ada coretan pahit manis dikongsi bersama..(^_^)
~terus bersama memburu redhaNya~