بسم الله الرحمن الرحيم

بسم الله الرحمن الرحيم

salam

Tuesday, May 10, 2011

Nota Buat Diri

Pejam celik mata, tarik hembus nafas, denyut-denyut nadi ianya menghampiri penghujung. Sungguh pantas masa berlalu. Tidak lagi boleh di undur, hanya mampu mengorak langkah dengan umur dan kudrat yang masih dikurniakan Ilahi. Alhamdulillah. Fatrah hidupku sebagai seorang peraih ilmu sarjana muda di bumi UIA akan berakhir. Dan selepas ini berkemungkinan perjalanan yang berbeza akan ku lalui.

Sungguh banyak ibrah yang diperolehi sepanjang hayatku menuntut ilmu. Segala cabaran, dugaan, nikmat dan rahmat membawa seribu satu hikmah untuk seorang hamba Allah. Secara tidak langsung, segalanya mengajar dan memberi erti dalam hidup.Itulah dinamakan sekolah kehidupan.

Namun sejauh manakah ilmu yang ada akan di aplikasi pada kehidupan? Terbaca suatu kata-kata dari Imam Malik bin Anas r.a.:
"Yang bernama ilmu itu bukanlah kepandaian atau banyak meriwayatkan sesuatu, melainkan hanyalah nur yang diturunkan Allah ke dalam hati manusia. Adapun bergunanya ilmu itu adalah untuk mendekatkan manusia kepada Allah dan menjauhkannya dari kesombongan diri."

Moga 'nur' itu sentiasa ada menyuluh dan menerangi perjalanan hidup di dunia dan akhirat.

Ukhuwwah..Ya Allah rahmati dan redhailah ukhuwwah yang terjalin ini. Moga terus ditautkan
hati-hati untuk terus berukhuwwah atas namaMu.

Dakwah.. Ya Allah semoga perjuangan dalam menuntut ilmu ini menguatkan diri dan hati untuk terus berdakwah menegakkan kalimahMu.

Tarbiyyah..Ya Allah Kau kuatkan lah diri untuk istiqamah dalam mentarbiyyah dan ditarbiyyah.

2 comments:

.::Pemburu Cinta Ilahi::. said...

sekolah kehidupan
ada kalanya berbunga semanis madu
ada kalanya terasa pahit bagai hempedu

Ya Allah
Kumohon belas kasihMu
untuk terus mengutip mutiara ilmuMu
dengan penuh rasa kehambaan padaMu

Syukri Kamaruddin said...

semoga yg didepan lebih baik dari yg dibelakang.. :)