بسم الله الرحمن الرحيم

بسم الله الرحمن الرحيم

salam

Thursday, April 25, 2013

Inexplicable

As the my entry entitled above,  i don't know how to express my feeling riGht now.
Unidentified,  inexplicable and unknown. oh no,  over la tu.

But,  the most important is i'm feel relieved. (Ceh, td kata unknown)

but, above all that,  i believe that all things happened for a reason,  or hikmah.

so,  its up to us to accept this life happily or sadly. just,  live life to the fullest.

ALHAMDULILLAH.....

Sunday, April 21, 2013

BeRsiAr2 di hari PenaMaaN

Semalam 20 April 2013.
Bersiar-siar (dalam kereta),
Melihat suasana penamaan calon,
Sekitar Bandar Baru Bangi dan Putrajaya.

Dalam hati ,kan best kalau dapat turun turut serta sekali,
Tapi dapat tengok je.

Mesti ada yang tanya "Kenapa tak turun je?"
Ye,orang memang ramai dan kami hanya berdua.
Mungkin tak cukup kekuatan buat kami.
Dan ada tugas yang perlu diselesaikan(oh alasan!)
Sedih.

Oh tak apa,
Kita pergi di kampung halaman,
Lepas ni pula.
Insyaallah


Tuesday, April 16, 2013

Bedah Buku

ALhamdulillah semalam berkesempatan mengikuti program bedah buku DI Hamparan Shamrock Ku Seru NamaMu oleh Ust Hasrizal Abd Jamil.

 JUst nak share sedikit sebanyak point yang aku dapat:

  masa yang Allah berikan bergerak secara relatif, terkadang kita rasa terlalu cepat dan terkadang terasa terlalu lambat. Dan bila kita disibukkan dengan perkara yang sia2 makan akan merasakan bahawa masa itu terlalu cepat berlalu sedangkan Allah mengurniakan 24 jam sehari semalam,memadai kehidupan kita sebagai muslim. Maka di situ tandanya tiada keberkatan waktu. Allahurabbi...terkena batang hidung sendiri :(

org yang banyak pengalaman bukanlah orang yang menghadapi perkara2 besar dalam hidupnya, tapi org yang memberi nilai di setiap detik dan saat kehidupan yang dilaluinya. jadi sedarlah bahawa setiap saat Allah berbicara denganmu dengan caranya yang tersendiri.

ummatan wasaton bukanlah umat yang berada di pertengahan, tetapi umat yang membuat pilihan yang TEPAT!

Dan demikianlah (sebagai mana Kami telah memimpin kamu ke jalan yang lurus), Kami jadikan kamu (wahai umat Muhammad) satu umat yang pilihan lagi adil, supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada manusia (tentang yang benar dan yang salah), dan Rasulullah (Muhammad) pula akan menjadi orang yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu. (Sebenarnya Kiblat kamu ialah Ka`abah) dan tiadalah Kami jadikan Kiblat yang engkau mengadapnya dahulu itu (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi ujian bagi melahirkan pengetahuan Kami tentang siapakah yang benar-benar mengikut Rasul serta membenarkannya dan siapa pula yang berpaling tadah (berbalik kepada kekufurannya). Dan sesungguhnya (soal peralihan arah kiblat) itu adalah amat berat (untuk diterima) kecuali kepada orang-orang yang telah diberikan Allah pertunjuk hidayah. Dan Allah tidak akan menghilangkan (bukti) iman kamu. Sesungguhnya Allah Amat melimpah belas kasihan dan rahmatNya kepada orang-orang (yang beriman).
(AL-Baqarah:143)
ok setakat itu sahaja. (^_^)


Friday, April 12, 2013

Politic Review

Assalamualaikum..disebabkan sekarang adalah mood PRU13, jadi dengan rajinnya saya ingin membuat sedikit reviev mengenai politik tanahair..( review research x buat2..aishh)
Pada minggu lepas saya berkesempatan menghadiri kuliah Dhuha oleh Tuan Guru Dato' Harun Din di Surau Annur Bandar Baru Bangi.

Tajuk Umum tapi lebih kepada berkenaan pilihanraya..almaklumlah.

Tuan Guru menjelaskan konsep Tahaluf(kerjasama) antara PAS ,PKR dan DAP serta menhubungkait dengan sirah Rasulullah. Bilamana Islam masih tidak lengkap di amalkan,maka mesti ada satu sisitem pilihanraya iaitu salah satu intipati demokrasi. Sebenarnya, sisitem pilihanraya ini bertujuan untuk memilih pemimpin negara, sama seperti di zaman kewafatan Rasulullah SAW , sahabat2 baginda terus mengadakan mesyuarat untuk memilih siapa yang akan menggantikan tampuk pimpinan. Disini kita dapat lihat bahawa peri pentingnya suatu pemilihan kuasa atau ketua negara. Dan akhirnya sahabat sepakat meilih Saidina Abu Bakar Assiddiq sebagai khalifah pertama.

Berkenaan tahaluf siyasi(kerjasama politik) telah dapat diambil contoh sewaktu Rasulullah menyampaikan dakwah secara terang-terangan di Kota Makkah di mana baginda mendapat naungan dari bapa saudaranya yang bukan Islam iaitu Abu Talib. di sini ialah tahaluf secara tidak langsung. kemudian Rasulullah berhijrah ke Habsyah dan mendapatkan perlindungan dari Raja Habsyah yang ketika itu adalah seorang penganut Nasrani.. Juga sewaktu penghijrahan Rasulullah ke Madinah bersama Abu Bakar Assiddiq di mana Rasulullah bertemu Abdullah bin Uraiqib untuk meminta tolong sebagai pemberi makan pada unta serta penunjuk jalan sewaktu Abdullah masih kufur.
Sesampainya di Bumi Madinah, Rasulullah telah mengadakan piagam Madinah bersama Bani Nadhir (Yahudi) untuk membina sebuah negara.

Demi sesungguhnya! Adalah bagi kamu pada bawaan Nabi Ibrahim dan pengikut-pengikutnya itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan keredaan Allah dan (balasan baik) hari akhirat dan sesiapa yang berpaling daripada mencontohi mereka, (maka padahnya akan menimpa dirinya sendiri), kerana sesungguhnya Allah Dialah Yang Maha Kaya, lagi Maha Terpuji. Semoga Allah akan mengadakan perasaan kasih sayang antara kamu dengan orang-orang yang kamu musuhi dari kerabat kamu itu (dengan jalan menjadikan mereka insaf dan memeluk Islam) dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa (atas tiap-tiap sesuatu), dan Allah Maha pengampun, lagi Maha Mengasihani.  (Surah Al-Mumtahanah: 7-8)

Islam itu SYUMUL. Islam itu UNIVERSAL. Islam itu SEPANJANG ZAMAN.

Islam merangkumi mushaf wassaif ( kitab dan pedang) yang bermakna addin waddaulah (cara hidup dan kekuasaan/pemerintahan)

Wallahua'lam
mari mengundi













Friday, April 5, 2013

Menjelang PRU13

Bismillah walhamdulillah.
Dengan terbubarnya parlimen pada 4 April 2013 baru2 ni maka akan berlaku lah General Election tidak lama lagi.
Dan julung2 kalinya kali ini aku merupakan salah seorang pengundi berdaftar yang pertama kali akan turun mengundi. Bermula dari sebelum hingga selepas pembubaran parlimen yg dikepalai oleh bekas PM kita iaitu Dato Najib,berbagai2 berita yang diketahui. Senang kata sepanjang tempoh lima tahun pemerintahan Dato lah. Ha, tiba2 hari ini aku nak tulis pasal politik plak.hehe.Almaklumlah sebenarnya aku ni berangan nak jadi ahli politik dul.haha,memang tak la.Cuma nya aku suka mengikuti perkembangan politik tanahair ku Malaysia tercinta. Dan aku sangat2 berharap agar pilihanraya kali ini akan berlaku satu perubahan besar buat Malaysia. Ubahlah,janganlah terus berada di takuk lama,dah hampir 56tahun merdeka tapi hakikatnya belum merdeka. Mungkin ada yang berpendapat bukan senang nak jadi pemimpin, kena taat dan sokong kerajaan,mereka bersusah payah mentadbir negara.Tapi pernahkah terfikir apa yang ada disebaliknya, selama 55 tahun ini?
Fakta2 aku bagi kat sini sebab banyak sangat yang boleh dapat melalui media sekarang. Lihat dan Nilailah sendiri.

Ok cukup setakat ni je la.saja nak merajinkan diri menulis blog sambil menunggu labmate siap kerja.



Ini Kali Lah kita Ubah.

HIJAU KE PUTRAJAYA.

Monday, April 1, 2013

SenyuM


Apa pun yang terjadi,senyumlah..
(^_________________^ )senyum lebar.
Perkongsian fakta mengenai SENYUM

1. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Janganlah kamu meremehkan kebaikan apa pun, walaupun sekadar bertemu saudaramu dengan wajah yang manis (wajah ceria dan senyuman).” – Hadis Riwayat Muslim.

2. Senyum merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman yang dapat merangsang seluruh tubuh melaui sistem saraf otak dan juga hormon-hormon. Apabila kita tersenyum, badan turut ‘tersenyum’ dan memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak. Ini sangat bermanfaat dalam mengelakkan tekanan darah yang tinggi ke otak.

3. Apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.

4. Senyuman bukan hanya sekadar reaksi terhadap sesuatu, malah ia juga terlibat dalam penghasilan endorphin yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu merasa lebih selesa dengan diri sendiri.

5. Ketawa (berperasaan gembira) sebanyak 100 kali dalam tempoh 24 jam mempunyai manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam selama 10 minit. Hal ini demikian kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar degupan jantung meningkat. Seterusnya, kedua-dua kadar ini akan turun lebih rendah daripada paras sebelum ketawa.

6. “Tawa Rasulullah SAW hanyalah senyuman.” – Riwayat Tirmidzi.

7. Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis ‘stress’ iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dikategorikan sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.

8. Apabila kita senyum, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-interferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi untuk melawan penyakit).

9. Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan.

10. Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan bahan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, arthritis dan ulser.

11. Senyuman dan ketawa adalah senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ia ibarat urutan terhadap organ-organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan daya tumpuan belajar. Ia juga melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi, membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.

12. Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan.

13. Senyum mampu menjadi penawar kepada penyakit rohani yang kronik. Ia juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah dan memulakan sebuah ukhuwwah.

14. Dalam ajaran Islam, senyum mempunyai kedudukan yang setaraf dengan bersedekah. Sabda Rasulullah SAW: “Senyum kalian bagi saudaranya adalah sedekah, beramar makruf dan nahi mungkar yang kalian lakukan untuk saudaranya juga sedekah, dan kalian menunjukkan jalan bagi seseorang yang tersesat juga sedekah.” (HR Tirmizi dan Abu Dzar).

Sumber : PSIPUM


Senyuman... senyuman
Senyum tanda mesra
Senyum tanda sayang
Senyumlah sedekah yang paling mudah
Senyum di waktu susah
Tanda ketabahan
Senyuman itu tanda keimanan
Senyumlah senyumlah senyumlah senyumlah
 (Raihan:Senyum)