بسم الله الرحمن الرحيم

بسم الله الرحمن الرحيم

salam
Daisypath Anniversary tickers Lilypie First Birthday tickers

Tuesday, July 17, 2012

In The Footsteps of the Prophet

  Alhamduillah, berkesempatan menghadiri majlis ilmu.Sungguh bermakna apabila penyampai itu merupakan cucu kepada Imam Hassan Al-Banna iaitu Proffesor Tariq Ramadhan.Mutiara-mutiara yang berharga dapat dkutip sepanjang pengisian bersama beliau. Suasana dalam dewan Cultural Activity Centre di UIAM Gombak sungguh penuh dengan ribuan insan yang dahagakan lmu, ingin sama-sama bersedia untuk dididik dan mendidik ummah. Perkara pertama yang disentuh oleh Prof Tariq mengenai betapa ramainya bilangan manusia namun ianya tidak memberi makna. "you are numerous, but the impact is nothing" sejajar dengan Hadith Rasulullah SAW bersabda:


"Bahkan masa itu mereka (umat Islam) lebih ramai tetapi tidak berguna, tidak bererti dan tidak menakutkan musuh. Mereka adalah ibarat buih di laut."

Justeru, sebagai Muslim, kita seharusnya memaknakan kuantiti yang kita ada sebagai kekuatan untuk menjadi yang lebih baik yang mampu menyumbang sesutu untuk dunia.



Untuk mengikut jejak langkah Rasul, untuk membina suatu komuniti Muslim yang berkualiti harus menitikberatkan pada tiga benda utama.

1. Change the way look at things.
-How do we look at nature : it is a gift from Allah
-How do we look at poor people : Allah is testing you
-How do we look at parents,women,kids
Al those kind of thing should be looked with our heart in a spiritual way, give the meaning for all things surrounds us.

2. Change the way we have to behave accordingly
- Communication with Allah, mankind and all creation. Have to have the ethic qualities. As Rasullullah SAW ,he is strict and demanding person but at the same time not doing it in the harsh way. He make things easy to people. What we should have:
- Confident (tawakkal)
-Trust
-ambitious
-Courage

3. Connection
connect the life with right values, care and celebrate life with the right principle. 

Setakat ini dahulu. 
Tidak lupa juga setinggi-tinggi tahah buat sahabat-sahabat One Heart Creative Solutions yang berjaya menganjurkan such a well organized event! Rasa bahagia dapat bertemu dengan kalian. Moga Allah redha. Amieen!

No comments: