بسم الله الرحمن الرحيم

بسم الله الرحمن الرحيم

salam

Sunday, April 24, 2011

Allah mencintaimu dengan nikmat ,mengapa membalasnya dengan maksiat?


Rasulullah SAW pernah bersabda :

"Sesungguhnya Allah SWT jika mencintai seorang hamba, maka Dia memanggil malaikat Jibril dan berkata: "Wahai Jibril, aku mencintai orang ini maka cintailah dia!" Maka Jibril pun mencintainya, lalu Jibril mengumumkannya kepada seluruh penduduk langit dan berkata: "Wahai penduduk langit, sesungguhnya Allah mencintai orang ini, maka cintai dia." Maka seluruh penduduk langit pun mencintainya. Kemudian orang itu pun dicintai oleh segenap makhluk Allah di muka bumi ini." (Hadis Riwayat Bukhari)

Saat pertama kali mendengar hadis ini, terasa begitu luas dan tidak ternilai kasih sayang dan cinta Allah pada hamba2Nya. Namun diri terfikir sejenak, apakah hamba itu diriku? Sungguh agung cinta Allah,sifat Rahman dan RahimNya meliputi langit dan bumi. Tidakkah kita semua ingin menjadi salah seorang hamba yang dicintai Allah?

Allah terus mencintai hamba-hambaNya.Dengan segala nikmat di dunia, nikmat udara, air, kesenangan ,nikmat kasih sayang antara manusia yang membolehkan kita terus bernafas , denyut nadi dan jantung untuk terus bergerak tanpa sesaat pun berhenti hingga tibanya saat ajal menjemput.

Namun, kita sebagai manusia sering lupa dan alpa. Dengan nikmat yang diberikan tanpa ada ingatan pada Sang Pemberi. Nikmat yang diberi digunakan namun tidak dibalas dengan sebaiknya. Malah, kita membalasnya dengan maksiat. Diri dan hati yang tidak lekang dari membuat dosa. Dosa berburuk sangka, mengumpat, sombong, akhlak buruk dan sebagainya. Ibadah yang dilakukan langsung tidak memberi kesan pada hati ini.

Ya Allah, kami hambaMu yang lemah dan hina, ampunkanlah kami. Ya Allah Engkaulah Pemilik hati kami, lunak lembutkanlah hati-hati kami dengan CIntaMu yang abadi. Agar kami tidak berpaling sedikitpun dari Rahmat dan Rahman Mu ya Rabbi dengan limpahan HidayahMu.

Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. (surah al-Fatihah ayat 5 dan 6)

[muhasabah dan peringatan untuk diri sendiri]


No comments: