بسم الله الرحمن الرحيم

بسم الله الرحمن الرحيم

salam
Daisypath Anniversary tickers Lilypie First Birthday tickers

Sunday, April 10, 2011

MUhaSabaH DiRi

Alhamdulillah akhirnya aku dapat buka blog ni setelah sekian lama..(Password misssing in action~hehe)

Alhamdulillah, pada jumaat lepas 8 April Allah telah memberi kesempatan padaku utk mengikuti study circle@ usrah..namun usrah kali ni lain dari yg lain kerana ahli2nya bukan dari kalanganku(bukan alien la)..bermaksud aku berpeluang menghadiri usrah para ustazah dari Quranic Language Department(QLD) di Pusat Asasi Kampus Nilai bersama kakakku yg juga lecturer di situ.
tajuk utama perbincangan usrah pd hari itu adalah MUHASABAH..
jadi di sini aku ingin berkongsi sedikit sebanyak ilmu yg telah kuperolehi dari asaatizah yg begitu mantap,mesra n sungguh semuanya bersifat keibuan yg teramat..(mode happy walaupun pd awalnya aku malu2).

Berbalik pd main point, ada 6 langkah dlm kita nak bermuhasabah bedasarkan kitab karangan Ibnu Qudamah:

1) Musyarotoh- memberi syarat dan perjanjian pada diri sendiri bahawa ingin bermuhasabah

2) Muraqabah - mendekatkan diri pada Allah.Sebagaimana fiman Allah :
"Dan apabila hamba- hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), sesungguhnya Aku dekat. Aku memperkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu.Sebab itu hendaklah mereka memohon perkenan kepadaKu dan berimanlah kepadaKu, supaya mereka memperoleh petunjuk."
(Surat Al Baqarah:186).

3) Muhasabah - menghitung segala kesalahan atau dosa yg telah dilakukan. sebagaimana
kata2 Saidina Umar:" hisablah dirimu sebelum dihisab, dan timbanglah sebelum ia ditimbang, bila itu lebih mudah bagi kalian dihari hisab kelak untuk menghisab dirimu dihari ini, dan berhiaslah kalian untuk pertemuan akbar, pada saat amalan dipamerkan dan tidak sedikitpun yang dapat tersembunyi dari kalian"

4) Mu'aqqobah - memberi hukuman pada diri sendiri atas kesalahan atau dosa yg dilakukan..ada satu kisah mengenai seorang ulama' yg terlupa utk qiamullail hanya satu kali, lalu beliau menghukum dirinya dengan menunaikan qiamullail sepanjang setahun..subhanallah sugguh mulia peribadi.

5) Mujahadah - bersungguh2 dan berjuang utk menahan diri dari melakukan kesalahan yg sama

6) Mu'attabah - mencela diri dan kesalahan yg telah dilakukan.
teori Barat mengatakan 'don't blame yourself' namun sesekali kita terpaksa
meletakkan kesalahan pada diri sendiri walaupun ianya bukan senang utk menjatuhkan
ego diri sendiri. Dengan cara ini, kita akan sedar segala dosa kita dan berazam agar takkan
mengulanginya.

Segala perbuatan dan pertuturan kita kadang2 telah mengguris hati kecil insan sekeliling tanpa disedari dan yg lebih penting kita telah melakukan satu dosa kepada Allah tanpa kita sedari.Islam telah mengajar kita agar sentiasa bermuhasah kerana muhasabah diri merupakan salah satu cara utk kita menjadi yg lebih baik n terbaik. oleh itu sama2 lah kita berusaha untuk ke arah itu. insyaAllah..

No comments: